Reisinfo van Djoser - Reisverslag uit Landsmeer, Nederland van Margreet en Henk - WaarBenJij.nu Reisinfo van Djoser - Reisverslag uit Landsmeer, Nederland van Margreet en Henk - WaarBenJij.nu

Reisinfo van Djoser

Door: Margreet & Henk

Blijf op de hoogte en volg Margreet en Henk

13 Augustus 2008 | Nederland, Landsmeer

Vervoer
De vluchten worden uitgevoerd door Air France. De vluchtschema’s zijn, onder voorbehoud van wijzigingen:

Amsterdam - Parijs 15.25 - 16.40 uur
Parijs - Ho Chi Minh City 19.20 - 14.50 uur*

Ho Chi Minh City - Parijs 20.05 - 06.20 uur*
Parijs - Amsterdam 08.00 - 09.20 uur

* aankomst volgende dag

Het tijdverschil is vijf uur in de zomer en zes uur in de winter.

Fietsen
De reis is inclusief het gebruik van een fiets met drie versnellingen. Er gaat de gehele reis een ‘fietsenmaker’ mee. In totaal fietsen we ca. 300 km, met een gemiddelde van 35 kilometer per dag. De fietstochten zijn ter plaatse, afhankelijk van de wensen van de groep, in te korten of te verlengen. We fietsen voornamelijk over landwegen en proberen de grote drukke wegen te vermijden. Het terrein is over het algemeen vlak, waardoor we geen routes hebben met steile en lange hellingen.

Bus
We leggen gedeeltes van de reis af met onze eigen, comfortabele bus, die is voorzien van airconditioning. De bus gaat de gehele reis met ons mee en zet ons vaak op een bepaald punt af, waar wij op onze fietsen stappen. Aan het einde van de fietstocht (als we niet doorfietsen naar onze accommodatie) pikt de bus ons weer op. Daarnaast gaat er de gehele reis een bagagetruck mee waar onze fietsen in worden geladen wanneer wij deze niet gebruiken; de zogenaamde ‘bezemwagen’.
Aangezien onze hotels centraal gelegen zijn kun je de afstanden in de dorpen/steden gemakkelijk lopend, per fiets of per cyclo overbruggen.

Accommodatie
Er zijn kamers gereserveerd in centraal gelegen, comfortabele hotels, van waaruit je makkelijk met je fiets of te voet de stad kunt ingaan. De tweepersoonskamers zijn voorzien van eigen douche en toilet en nagenoeg altijd van airconditioning. Volgens goed Vietnamees gebruik tref je vaak een thermosfles met heet water en een doosje thee op je kamer aan. De badkameruitrusting bevat vaak zeep, shampoo, een kam en tandenborstels. In de meeste hotels kun je desgewenst je was afgeven. In Ben Tre overnachten we in een eenvoudige ‘homestay’ en op Ong Ho, bijgenaamd Tijgereiland, overnachten we één nacht bij een plaatselijke familie. Bij beide accommodaties zijn de faciliteiten eenvoudig, maar de sfeer maakt veel goed.

Maaltijden
Het ontbijt is bij de reissom inbegrepen. In het algemeen wordt vers stokbrood geserveerd met boter, jam, ei of smeerkaas. Liefhebbers kunnen een Vietnamees ontbijt bestellen. Op Ong Ho eiland zijn ook de lunch en het ontbijt bij de reissom inbegrepen. De plaatselijke familie bereidt heerlijke maaltijden en we proeven veel vers fruit. Verder kun je zelf bepalen wat, waar en met wie je gaat eten.

Er zijn bijna 500 traditionele gerechten te vinden in de Vietnamese keuken. Geliefd zijn de kleine loempia's met verschillende vullingen. Als hoofdmaaltijd kun je kiezen uit rijst met groente en vlees of vis. De 'pho', de populaire soep met noodles, groenten en vaak vlees of vis, wordt eigenlijk de gehele dag, maar vooral 's ochtends vroeg gegeten. Daarnaast zijn er ook Chinese restaurantjes en hier en daar tref je Europese gerechten op de kaart aan.

De prijs van een maaltijd ligt, afhankelijk van wat en waar je eet, tussen twee en vijf euro. Vietnamese restaurantjes zien er over het algemeen weliswaar uiterst eenvoudig en wat rommelig uit, maar het eten is er heerlijk en doorgaans betrouwbaar. Tenslotte: men is gewend om met stokjes te eten, bestek krijg je niet overal vanzelfsprekend. Thee wordt algemeen gedronken, koffie is ook overal verkrijgbaar, evenals bronwater en frisdranken.

Klimaat en geografie
De enorme langgerektheid van Vietnam en de hoogteverschillen hebben tot gevolg dat er verschillende klimaatzones te onderscheiden zijn. Er is dan ook niet echt sprake van goede of slechte seizoenen om dit land te bezoeken. Is een regio in een bepaalde tijd wat koeler en vochtiger, dan is een andere regio in dezelfde tijd juist heerlijk zonnig en droog of omgekeerd. Het zuiden en midden van Vietnam kennen een warm tropisch klimaat met temperaturen tussen 20° en 35°C.

Er zijn twee verschillende vochtige perioden te onderscheiden. Tussen oktober en april is er een relatief vochtige tijd in het noordelijk deel van Vietnam, ongeveer tot het centraal gelegen Da Nang. Van mei tot oktober is het in het zuiden warm, vochtig weer. In de regenperiode valt er regelmatig een forse bui, meestal aan het eind van de middag en 's nachts. De hoeveelheid regen verschilt evenwel sterk per plaats en regio.

Reisdocumenten
vliegticket: voor deze reis wordt gebruik gemaakt van een e-ticket. Meer informatie over de vlucht ontvang je ongeveer 2 weken voor vertrek.
paspoort, dat bij vertrek uit Vietnam nog minstens zes maanden geldig is.
visum voor Vietnam, kosten € 60,-.
Je kunt de visumaanvraag zelf regelen bij de betreffende ambassade, maar je kunt dit ook laten verzorgen door Djoser en het Visumburo. In dit laatste geval brengen we naast de kosten van het visum € 20,- bemiddelingskosten per visum in rekening. Na boeking krijg je de benodigde visumformulieren, voucher en informatie over de procedure toegestuurd.
Gezondheid
Voor deze reis wordt aangeraden:
• vaccinaties tegen DTP, tyfus en hepatitis A

Informeer in elk geval bij je huisarts of de plaatselijke GGD, die op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen. Voor een advies per land kun je ook de website raadplegen van het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering www.lcr.nl.

Het is wel verstandig enigszins te letten op wat je eet. Tevens raden we je aan een kleine medische kit mee te nemen met o.a. aspirine en middelen tegen darmstoornissen. De reisbegeleiding is overigens ook in het bezit van een medische set, met daarin steriel medisch hulpmateriaal.

Houd er rekening mee dat reizen en fietsen vermoeiend kan zijn. Het is verstandig in een goede conditie en uitgerust op reis te gaan. Zorg er tijdens de reis voor dat je goed eet, veel drinkt en steeds voldoende rust neemt.

Geldzaken
10.000 Vietnamese dong is ongeveer 53 eurocent waard.
Voor een euro krijg je circa 23000 dong.
Voor de actuele koersen kijk op www.oanda.com/convert/classic.

Pinnen: alleen in Ho Chi Minh City zijn geldautomaten.
Contant: euro’s of dollars
Creditcards: in Ho Chi Minh City kun je geld opnemen.
Reischeques: in euro’s of dollars, op veel plaatsen in te wisselen.

Als richtlijn voor uitgaven die niet bij de reissom zijn inbegrepen, zoals maaltijden, entreegelden, facultatieve excursies en persoonlijke uitgaven geldt minimaal € 150,- per persoon per week. De luchthavenbelasting bij vertrek uit Saigon bedraagt ca. $ 15 per persoon.

Het is in Vietnam gebruikelijk om fooien te geven voor verleende diensten. Om te voorkomen dat je steeds fooien uit moet delen, wordt aan het begin van de reis een fooienpot ingesteld, waaruit de (gezamenlijke) tips aan de chauffeurs, gids, fietsenmaker, hotelpersoneel e.d. worden betaald.

Bagage
We verzoeken je om maximaal 12 à 14 kilo mee te nemen in een weekendtas of rugzak. Koffers zijn heel lastig in verband met de beperkte bagageruimte in de bus en trein.

Wat kleding betreft adviseren we om afwisselende kledingstukken mee te nemen. Zo is luchtige katoenen kleding raadzaam gedurende het gehele jaar. Daarnaast is het handig een (fleece)trui en/of (regen)jasje nattere perioden van het jaar mee te nemen. Een dikke trui of fleecejas is aan te raden voor de koelere avonden. Ook regenkleding is verstandig om mee te nemen. Andere tips voor bagage zijn onder andere een lakenzak (voor overnachting op Ong Ho), zonnebril of petje, zonnebrandcrème. fietshandschoenen, bidon, EHBO-setje, aspirine en medicijnen tegen maag- en darmstoornissen. Meer tips voor bagage ontvang je ongeveer drie weken voor vertrek.

Tijdens de fietstochten heb je geen toegang tot de grote bagage die met de bus meegaat. Wij raden je aan om een dagrugzakje en/of heuptas mee te nemen die je tijdens de fietstocht kunt dragen of vast kunt binden op je bagagedrager. Ook is het mogelijk om een fietstas mee te nemen die je op je bagagedrager kunt vastmaken.

Reisbegeleiding en gidsen
De groep wordt begeleid door een Nederlandse reisbegeleider die je bij aankomst in Saigon opwacht en de groep gedurende de gehele reis assisteert. Daarnaast gaat er tijdens de gehele reis een lokale gids mee. De reisbegeleider verschaft zoveel mogelijk praktische informatie over de fietstocht, de route en de andersoortige activiteiten tijdens rustdagen. Daarnaast vertelt de begeleider iets over het dagelijkse leven en de verschillende gewoontes van het land. De reisbegeleider is echter geen gids. Voor eventuele vragen, opmerkingen of problemen kun je altijd bij de reisbegeleiding terecht. De reisbegeleiders zijn enthousiaste fietsers en doen er alles aan om van je fietsreis een succes te maken.

Hotelverlenging
Verlenging mét accommodatie in Saigon bij te boeken. De prijs van het centraal gelegen hotel in Saigon is vanaf € 17,50 per persoon per nacht op basis van logies en ontbijt in een tweepersoonskamer. De prijs voor een eenpersoonskamer is vanaf € 30,- per nacht.
De genoemde prijzen zijn zonder wijzigingskosten van de vlucht en de transfer van/naar de luchthaven.

• 22 Augustus 2008 - 11:19

Mieke:

Hoi Margreet
    Wanneer gaan jullie weg?
    Misschien heb je mij dat al verteld. leuk om jullie te volgen, als dat mag...
    groetjes mieke