Praktische uitleg - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Margreet en Henk - WaarBenJij.nu Praktische uitleg - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Margreet en Henk - WaarBenJij.nu

Praktische uitleg

Door: Margreet Peters

Blijf op de hoogte en volg Margreet en Henk

12 Januari 2014 | Nederland, Nederland

Praktisch
Bij aankomst in Thailand word je opgewacht door een medewerker van onze lokale partner en volgt een transfer naar het hotel. Je ontvangt ter plekke een informatiepakket met daarin de vouchers waarmee je alle onderdelen kunt ‘betalen’ en de vliegtickets voor de binnenlandse vluchten.

Bereikbaarheid
Bij de reisbescheiden geven we onze voucher met daarop alle door ons geboekte onderdelen. Laat in ieder geval het telefoonnummer van onze lokale partner achter voor het thuisfront, deze vind je tevens op de voucher. In geval van nood ben je via hen doorgaans het snelst bereikbaar. In het informatiepakket wat je ter plaatse ontvangt,
staan alle contactgegevens van de hotels vermeld.

Geldzaken
De munteenheid van Thailand is de Baht (THB). 100 Thaise Baht is ongeveer € 2,40 (februari 2011). In veel plaatsen kun je pinnen, zo ook bij aankomst op de luchthaven. In de meeste hotels en bij veel duikscholen op de kleine eilanden kun je met creditcard betalen.

Bagage
Voor intercontinentale vluchten geldt vaak dat er maximaal 20 kilo meegenomen mag worden. Voor binnenlandse vluchten van en naar Trang (met Nok Air) geldt een maximum van 15 kilo. Bij eventuele over bagage wordt een toeslag gerekend. Hardschalen koffers
passen vaak niet goed in de bagageruimte van auto’s. Neem bij voorkeur zachte tassen zonder wieltjes mee en zorg dat deze met kleine hangslotjes af te sluiten zijn.

Eten en drinken
Tijdens het verblijf in Thailand is op de meeste plaatsen het ontbijt inbegrepen. De lunch en het diner zul je in de meeste gevallen zelf moeten verzorgen. Tijdens het verblijf bij de bergstammen en in Khao Sok zijn ook deze inclusief. De Thaise keuken is tijdens de reis
een hoogtepunt op zich. We raden aan te proeven van al het lekkers wat op markten verkocht word. Bij stalletjes waar het druk is kun je veelal ‘veilig’ eten, de mate van omloop van het eten is hier hoog. Het drinken van kraanwater is af te raden, evenals gesneden fruit. Overal is flessenwater verkrijgbaar.

Fooien
In de wat luxere restaurants is een fooi van ongeveer 10% normaal, mits de service en het eten naar wens is geweest natuurlijk. In de kleinere restaurants of op markten kun je volstaan met het afronden van het bedrag met wat muntgeld. Ook in taxi’s volstaat het afronden van het bedrag. Ook het personeel van hotels waarderen het enorm als je een
kleine fooi geeft, bijvoorbeeld THB 10 of 20 voor iemand die je tassen gedragen heeft. Een gids ongeveer THB 350 per dag en een chauffeur zo rond de THB 200 per dag, uiteraard is geen ‘must’ maar een richtlijn. Voor slechts een transfer kan je ongeveer THB 200 voor
een gids en THB 100 voor een chauffeur aanhouden.

Tijdverschil
In onze zomertijd is het vijf uur later dan bij ons. In de wintertijd is het in Thailand zes uur later.

Taal
Het Thai is de officiële taal die in Thailand gesproken wordt. Op de plekken waar veel toeristen komen spreken de meeste mensen Engels en in de meer afgelegen gebieden kom je ook meestal wel iemand tegen die een woordje Engels spreekt en ook gebarentaal werkt
meestal verrassend goed. De privé-gids spreekt in ieder geval goed Engels.

Voltage
De netspanning in Thailand is 220 volt. De stopcontacten zijn geschikt voor drie-polige stekkers. Het verdient daarom aanbeveling een universele adapter mee te nemen of er ter plaatse één aan te schaffen.

Vervoer
In Thailand rijdt men aan de linkerkant van de weg. De wegen zijn vaak in zeer goede