Taal weetjes - Reisverslag uit Landsmeer, Nederland van Margreet en Henk - WaarBenJij.nu Taal weetjes - Reisverslag uit Landsmeer, Nederland van Margreet en Henk - WaarBenJij.nu

Taal weetjes

Door: Margreet & Henk

Blijf op de hoogte en volg Margreet en Henk

30 Oktober 2010 | Nederland, Landsmeer

Ik durf ze bijna niet op te schrijven maar in het verleden woonde ik naast een surinaams gezin en het eerste wat we leerde waren deze woorden Bigi toli, bigi poentje, bigi ede en nog veel meer. Ik ga de betekenissen hier niet opschrijven van deze zogenaamde scheldwoorden. Ik weet niet eens of ik het uberhaupt goed geschreven heb en of ik de volledige betekenis kan vinden of nog weet.

Maar er zijn natuurlijk nog andere woorden en zinnen. Gelukkig maar.

Kleine woordenlijst of zinnen in het Sranantongo

Nederlands Sranantongo:
goedemorgen: gu morgu
goedenavond: gu neti
hoe gaat het?: fa yu tan? of fa waka? (informeel)
het gaat goed: a’e go
goed: boeng
ok: aboen
muziek: pokkoe
ja: ay
nee: no
ik heet…: mi na…
tot ziens: mo syi
lekker: switi
brood: brede
melk: merki
vlees: meti
rijst: alesi
bier: biri
ei: eksi
wat kost dat?: omeni?
bedankt: fran tangi
we gaan elkaar ontmoeten: wo mitti
ik houd van jou: mi lobo yu


Tellen
een: wan
twee: tu
drie: dri
vier: fo
vijf: feyfi
zes: siksi
zeven: seybi
acht: ayti
negen: neygi
tien: tin
elf: tin na wan
twaalf: tin na tu
dertig: dri tenti
honderd: wan hondro
duizend: wan duzun

De overige woorden kun je op het web vinden maar ik doe er hier even een link bij http://www.sil.org/americas/suriname/sranan/national/srananNLdictindex.html
Veel lees plezier en niet gaan schelden in het surinaams.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margreet en Henk

Rondreis met Djoser naar Suriname

Actief sinds 21 Juli 2008
Verslag gelezen: 4814
Totaal aantal bezoekers 52430

Voorgaande reizen:

31 Januari 2014 - 22 Februari 2014

Thailand onderweg met famile en vrienden

02 November 2010 - 21 November 2010

Rondreis met Djoser naar Suriname

04 Augustus 2009 - 24 Augustus 2009

Noord Italië

16 November 2008 - 02 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: